Ohjeeksi koirankoulutusviidakkoon
Toivon
todella, että missä tahansa koiraopissa käyttekin, tarkistaisitte,
millaisesta koulutuksesta on kyse, mihin metodit perustuvat. Onhan
koiranne teille arvokas.
Kulttityypit, jotka nostavat itsensä
jalustalle ja osaavat manipuloida ihmisiä kasvattaen itselleen leegion
seuraajia, jotka taas eivät tiedä tuon taivaallista eläinten
käyttäytymisestä, ovat harmillinen... likapilkku...
Meilläkin
on lähiseudulla tällainen jääkauteen ja kolinapurkkeihin sekä
omantekemiin luonnetesteihinsä uskova shamaani, jolla on useampi blondi
palvoja.
Suomi on vapaa maa touhuta, mutta kyseenalaistakaa metodit.
Näin neuvoo Hauvaneuvolan täti:
Naksutinkoulutus
Pakotekoulutus
Viettikoulutus
Kaikissa kolmessa edellä mainituissa suuntauksessa koiran oppiminen
tapahtuu koiran kannalta aina samojen lainalaisuuksien mukaan, nopeammin
tai hitaammin, hyvin tai vaillinaisesti.
Viettikoulutus tosin
perustuu jo vanhentuneisiin käsityksiin koiran käyttäytymisestä. Nykyään
käytämme termiä käyttäytyminen ja sen eri osa-alueet.
Pakotekoulutuksessa hyödynnetään väistämiskäyttäytymistä, koiran luontaista pyrkimystä stressittömään tilaan, rauhaan.
Varsinkin positiivisissa koulutusmenetelmissä, ”naksutinkoulutuksessa”,
tulisi pohtia, missä tapauksissa rauhaa voi käyttää palkkiona, siis
mieti paremminkin, milloin pelkkä rauha riittää palkkioksi. Koiran
rauhoittaminen ja hakeutuminen rauhaan on osa luonnollista
johtajuuttamme, koiran olotilan turvaamista.
Rauha on tässä
tapauksessa myös tila, jossa ei tapahdu pakotetta, toimintaa. Rauha on
esimerkiksi ohjaajan rauhoittamaa reviiri hänen ympärillään.
Hyvä kouluttaja tunnistaa oppimispsykologiset elementit, ja osaa valita
yksilön/yksilöiden ominaisuuksien mukaisesti kulloiseenkin tilanteeseen
ja tavoitteisiin sopivat koulutusmetodit ja tavat oppia.
Mielestäni
edellä mainitussa asemassa olevan kouluttajan tulee aloittaa ihmiselle,
koiran ohjaajalle sopivasta tavasta oppia ja tarjota sitä kautta koiran
oppimisen lainalaisuuksia ja keinoja, sekä muokata niitä juuri
kyseiselle koirakolle sopiviksi.
Hupsis ja hakoteillä
Koiran kanssa eteen tulevat koulutukselliset pulmat tulee ratkaista aktiivisella toiminnalla.
Esimerkiksi termi ”jääkausi” lienee tuttu koiraväelle.
On kohtuutonta kohdella koiraa tämäntapaisilla ihmisen määrittämillä
ehdoilla. Se on myös koulutuksellisesti kannattamatonta ja
käyttäytymistieteen oppien vastaista.
Arjessa toistuu jatkuvasti ihmisen koiraan kohdistamia hyväksyviä ja sammuttavia eleitä.
Elämme koiramme kanssa vuorovaikutuksessa. Sammuttaminen on hetkellinen
toiminta, joka päättyy hetkenä, jonka koiraa herkästi tulkitseva
kouluttaja havainnoillaan määrittää.
Onhan se niin, että koska
koiran keskittymiskyky on rajallinen ja se on herkkä stressaantumaan
liiallisesti, on koiralla ehdottomasti oltava lepopaikka, jossa se voi
ajoittain ottaa vapaana ihmisten huushollin vahtimisesta, olla pois
jaloista. Tila johon se voi rauhoittumisen opittuaan hakeutua itse, tai
johon sen voi ohjata.
Pitkä tarkoituksellinen huomioimattomuus
jääkausi taas laskee koiran oppimisprosesseissa, vahvistettua
oma-aloitteisuutta. Ihmisen termein sanottuna pitkittynyt
huomioimattomuus masentaa koiran.
Koira passivoituu ja turhautuu,
kun se ei saa välitöntä palautetta toiminnastaan ihmisen keinotekoisesti
määräämänä ajanjaksona.
Miettikääpä vaikka vanhaa kilpakoiraa,
jonka kanssa harjoittelu on lopetettu. – Joka tapauksessa se odottaa,
että toiminta alkaisi. Se odottaa, kunnes sen elintoiminnot sammuvat.
Entä häntäänsä jahtaava lemmikkisi, joka vaihtoehtoisesti haukkuu herkeämättä?
Tarkoituksellista pitkäaikaista huomioimattomuutta käytetään
koulutuskeinona silloin, kun tavoitteet ovat toissijaiset, hyöty muka
koituu ihmiselle.
Tavoitteet ovat koirankoulutuksessa ensisijaiset kun ne palvelevat koiran käyttäytymismalleja.
– Oikeastaan, ihminen taitaa harkita koko harrastuksesta luopumista, jos hän käyttää jääkautta koulutusmetodina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti